Agresja wśród dzieci przedszkolnych
Zachowania
agresywne u przedszkolaków są dosyć częstym zjawiskiem. Bardzo często
obserwujemy „złe” zachowania dzieci mające miejsce w domu, na ulicy, w parku i
nie reagujemy na nie myśląc, że to jednorazowy wybryk. Zachowania takie są
bardzo niebezpieczne i wyrządzają drugiej osobie krzywdę.
Pojecie agresji ma bardzo szeroki
zakres definicji. Przez wielu autorów jest różnorodnie interpretowane.
Najbardziej trafną wydaje się
definicja Aronsona, wg której działania agresywne to – zachowania, których
celem jest spowodowanie fizycznej lub psychicznej szkody
Zachowania agresywne najczęściej
spotykane u dzieci w wieku przedszkolnym to:
-wywoływanie konfliktów
-bicie
-skarżenie
-przezywanie
-przedrzeźnianie
-wyśmiewanie
-niszczenie, uszkadzanie
przedmiotów
-męczenie zwierząt
-wykluczanie kogoś z zabawy, czy
brak przyzwolenia na przyłączenie się do zabawy
Agresja to zjawisko, które nie
występuje bez przyczyny. Prawie zawsze zachowania te mają swoje podłoże.
Występują trzy podstawowe
przyczyny zachowań agresywnych. Pierwszą z nich jest niezaspokajanie potrzeb
dziecka tzw. frustracja. Zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa, miłości,
uznania, własnej wartości, samodzielności to czynniki warunkujące prawidłowe
funkcjonowanie człowieka. Ogromny wpływ na zaspokojenie potrzeb w życiu dziecka
ma przede wszystkim rodzina, opiekunowie, grupa rówieśnicza, przedszkole,
środowisko lokalne. Niezaspokojenie potrzeb wywołuje w stosunku do swoich
rówieśników jak również do osób dorosłych agresję
Niewłaściwe postawy rodzicielskie
Unikanie dziecka, nadmierne
chronienie, odrzucanie, oraz stawianie dziecku wymagań ponad jego siły i
możliwości może być przyczyną zachowań agresywnych.
Modelowanie
Dzieci często obserwują
zachowania agresywne u innych, a tym samym uczą się ich przez naśladownictwo.
Wzorcem takich zachowań mogą być inne osoby, rówieśnicy, bohaterowie z filmów,
bajek, gier komputerowych
Pamiętajmy!
Zawsze powinniśmy reagować na
zachowania agresywne (natychmiast przerwać walkę, rozdzielić dzieci, zwrócić
się do dzieci po imieniu i porozmawiać o ich złości, strachu albo rozczarowaniu
tonem stanowczym i opanowanym).
Reakcja powinna nastąpić
bezpośrednio po zdarzeniu.
Nie należy odkładać i bagatelizować
problemu na później, gdyż pozostawiony będzie narastać.
Małe dziecko posiada w sobie
mnóstwo energii. Można ją rozładować w sposób inny niż za pomocą agresji. Zabawy,
które posiadają elementy współzawodnictwa, emocje oraz pozorne walki, to działania,
które wyładują nagromadzoną energię nie wyrządzając nikomu krzywdy.
Ważne jest, aby zabawy te
odbywały się to pod kontrolą osób dorosłych, gdyż nie zbędne jest zwracanie
uwagi na „prawidłowy” sposób wyrażania emocji przez dzieci.
W celu odreagowania złości u
małego dziecka możemy:
Przygotować dziecku pudełko z
gazetami, które może zgniatać,
Przygotować duży arkusz szarego
papieru, na którym może rysować
Przygotować np. poduszki,
materace, na których dziecko może się wyszaleć
Monika Kucab
Bibliografia:
Gabrieli Haug-Schnabel ,,Agresja
w przedszkolu”, Kielce 2003
Aronson E. Psychologia społeczna,
Warszawa 1994
|