Zagrożenia współczesnej telewizji
Dawniej wzorem
dla dzieci byli rodzice. Przekazywali małemu dziecku wszystkie niezbędne
informacje, wartości, normy i wzory zachowań, którymi mały człowiek kierował
się w dalszym życiu. Obecnie telewizja zajmuje istotne miejsce w procesie
wychowania dzieci. Jest dla nich nie tylko źródłem informacji, ale także
jednym z wielu istotnych form spędzania wolnego czasu, staje się ona
także źródłem wielu zagrożeń dla małego odbiorcy.
Oglądanie
telewizji jest bardzo wygodną, i łatwą formą spędzania czasu wolnego, nie
wymagającą aktywności ze strony rodzica. Zapracowani rodzice, którzy muszą
dzielić czas między praca, a rodziną często wybierają najprostsze rozwiązanie,
które zapewni im tzw. „święty spokój”. Nie bez powodu mówi się, że telewizja
jest tzw. „zjadaczem czasu”. Oglądanie jej zajmuje znaczną część czasu dnia
codziennego. Należy podkreślić, że dzieci w wieku przedszkolnym są
szczególnie podatne na wpływ środków masowego przekazu. Dzieje się tak,
dlatego, iż mają mniejszy bagaż własnych doświadczeń, słabszą zdolność do
odróżniania rzeczywistości od fikcji, niewykształcony do końca poprawny system
wartości, ogólnie słabszą konstrukcję emocjonalną, psychiczną, umysłową i
fizyczną. Dlatego tak silnie kształtują osobowość, psychikę i sferę emocjonalną
małego człowieka.
Zagrożenia
długotrwałego oglądania telewizji dla rozwoju dziecka:
-Zaburzenia
komunikacji. Gdy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem jest biernym
słuchaczem. Dialog jest jednostronny, co powoduje ze mały człowiek nie rozwija
mowy
-Zniekształcenie
wyobraźni i aktywności twórczej.
-Upośledzenie
prawidłowej mowy u dzieci. W bajkach bohaterowie porozumiewają się swoistą
niby- mową, którą naśladują dzieci
-Ograniczanie,
bądź skracanie czasu na rodzinne rozmowy rodziców z dzieckiem, a także na
wspólne relacje ze swoim rodzeństwem. Dzieci również nie rozwijają swoich
zainteresowań
-Redukcja innych
form uczestnictwa dziecka w kulturze takich jak : chodzenie do teatru, kina czy
filharmonii.
-Pojawienie się zachowań
agresywnych u dziecka, związanych z treściami niektórych bajek, programów. Im
więcej scen przemocy, agresji dziecko ogląda w telewizji, tym bardziej staje
się agresywne, a im dłużej ogląda, tym bardziej jest przekonane, że są to
relacje prawdziwe.
-Bierne
oglądanie kreskówek. Dziecko wyłącza się z jakiejkolwiek aktywności fizycznej.
Dzieci nie uczestniczą w zabawach na świeżym powietrzu, co jest niezbędne do
ich prawidłowego rozwoju, a tym samych nie zaspokajają podstawowej potrzeby
ruchu w wieku przedszkolnym
-Negatywny wpływ
na układ nerwowy. Może dojść do poważnych uszkodzeń takich jak: zaburzenie
koncentracji, trudności w skupieniu uwagi, drażliwość, nadpobudliwość.
-Fobie, leki,
moczenie nocne. Zjawiska te mogą być spowodowane oglądaniem scen przemocy,
agresji, w telewizji jak również tym, co powoduje u dziecka lęk i strach
-Problemy ze
zdrowiem - zbyt bliska odległość miedzy ekranem telewizora, a dzieckiem, oraz
długotrwałe wpatrywanie się w niego powoduje liczne wady wzroku. Nieprawidłowe
siedzenie przed telewizorem powoduje wady kręgosłupa
-Zmęczenie i
zaniedbywanie obowiązków szkolnych i domowych
-Uzależnienie od
telewizji
Telewizja oprócz
negatywnych wartości prezentuje także pozytywne, które oddziaływają na młodego
człowieka. Wzbogaca wiedzę i umiejętności, przybliża do różnych kultur,
zapoznaje ze zjawiskami przyrodniczymi itp.
Dlatego tak
ważne jest, aby rodzice przygotowywali młodego człowieka do odbioru mediów w
sposób odpowiedzialny i korzystny dla nich.
Monika Kucab
Bibliografia:
Izdebska J. Dziecko w świecie
mediów elektronicznych , Białystok 2007
Andrzejewska A. „ Magia szklanego
ekranu”-Zagrożenia płynące z telewizji” Poradnik nauczyciela, wychowawcy
,pedagoga „ Warszawa 2007
E. Jaszczyn, A Kozłowski Wpływ
telewizji na rozwój dziecka – Wychowanie w przedszkolu nr 6 / 2000
Parnicka U. Czas wolny
przedszkolaka „ Wychowanie w Przedszkolu”, Warszawa 2000
|