Wpływ muzyki na rozwój dziecka Drukuj E-mail

Wpływ muzyki na rozwój dziecka

Już od najmłodszych lat w życiu każdego człowieka obecna  jest muzyka. W okresie życia płodowego dziecko przejawia pierwsze reakcje na bodźce akustyczne i muzykę. Rozwój muzyczny przebiega u każdego w sposób indywidualny i odmienny. Dokonuje się on w „dialogu” ze środowiskiem życia dziecka,  dlatego tak ważne jest aby rodzice potrafili stwarzać ciągły kontakt dziecka z muzyką. Muzyka to nie tylko liczne kompozycje, utwory, ale również i odgłosy przyrody, śpiew ptaków, spadające krople deszczu, klaksony, turkot pędzącego pociągu itp.

Wpływ muzyki jest bardzo ważny i nieoceniony. Ukazując dziecku otaczający świat dźwięków kształtujemy u  naszych pociech wyobraźnię, a tym samym wrażliwego odbiorcę, który z czasem może się stać osobowością kreatywną. Wsłuchiwanie się w różne dźwięki, ubogacanie kontaktem głosowym, śpiewanie dziecka, zabawy ze śpiewem i tańcem poszerzają doświadczenia słuchowe. Przeżycia związane z odbiorem muzyki mają duży wpływ na rozwój emocjonalny i estetyczny. Słuchanie muzyki pobudza koncentrację uwagę, pamięć muzyczną i pozamuzyczną. Uczy logicznego myślenia i mowy. Pobudza także fantazję muzyczną bez której niemożliwe by się stało jej zrozumienie.Wykonywanie muzykiszczególnie ćwiczy i wspomaga zmysły, prowadząc do współdziałania pomiędzy słyszeniem, widzeniem i dotykiem. Ogromny wpływ ma również muzyka na rozwój osobowości dziecka. Niezaprzeczalne są także wychowawcze jej aspekty.

Do wartości wychowawczych muzykimożna zaliczyć: kształtowanie kultury muzycznej, doskonalenie smaku, rozwijanie umiejętności słuchania, rozumienie własnej psychiki, obyczajów, warunków życia, rozbudzanie zainteresowań i sympatii do ludzi, kształtowanie umiejętności wypowiadania się, odczuwanie piękna, odziaływanie na dyspozycję dziecka do pracy, oraz na pamięć, rozwijanie poczucia więzi grupowej i samodzielności itp. Poprzez kontakt z muzyką rozwijają się u dziecka dodatnie cechy charakteru, zdolności poznawcze, a cała osobowość kształtowana jest harmonijnie i wielostronnie. Kontaktz muzyką umożliwia rozwój pełni człowieczeństwa, a ponadto pobudza i rozwija różnorodne zdolności umysłowe, uczuciowe i praktyczne.

Celem edukacji muzycznej jest doprowadzenie do poczucia własnej wartości, wyzwalanie wiary we własne możliwości, a przede wszystkim doprowadzenie do umiejętności samodzielnego, twórczego działania. Bardzo ważne jest, aby przeżycia związane z odbiorem muzyki stały się źródłem i inspiracją do wspólnej zabawy i życia z muzyką .Ważne jest pokazanie dzieciom wartości i przyjemności jakie niesie ze sobą obcowanie z nią. Dzięki niej jest ono aktywne i twórcze.

Ukształtowanie zainteresowań muzycznych w decydującym stopniu zależy od środowiska domowego. Szczególną rolę odgrywa tu aktywne zajmowanie się muzyką przez najbliższe otoczenie dziecka, to znaczy gra na instrumencie muzycznym, udział w chórze, uczęszczanie na koncerty muzyczne itp. Brak sprzyjających warunków najpierw w domu, a potem w szkole sprawia, że dzieci mają często obojętny stosunek do muzyki. Należy pamiętać, że dziecko nigdy nie jest zbyt małe na kontakty z muzyką. Stałe obcowanie z nią, zwłaszcza śpiewem od pierwszych dni życia jest szansą by nauczyć je kochać muzykę.

 

Monika Kucab

 

 

Bibliografia:

Alina Górniok-Naglik: Muzyka, a  rozwój małego dziecka. [W:]”Dziecko w świecie muzyki”

Praca zbiorowa pod red. B. Dymary, Kraków 2000, Oficyna Wydawnicza „Impuls”

 

 

« wstecz   dalej »

C 2005: Euromedia

 

START arrow KĄCIK DLA RODZICA arrow Wpływ muzyki na rozwój dziecka