Wpływ muzyki na rozwój dziecka
Już
od najmłodszych lat w życiu każdego człowieka obecna jest muzyka. W okresie życia płodowego
dziecko przejawia pierwsze reakcje na bodźce akustyczne i muzykę. Rozwój muzyczny
przebiega u każdego w sposób indywidualny i odmienny. Dokonuje się on w
„dialogu” ze środowiskiem życia dziecka, dlatego tak ważne jest aby rodzice potrafili
stwarzać ciągły kontakt dziecka z muzyką. Muzyka to nie tylko liczne
kompozycje, utwory, ale również i odgłosy przyrody, śpiew ptaków, spadające
krople deszczu, klaksony, turkot pędzącego pociągu itp.
Wpływ
muzyki jest bardzo ważny i nieoceniony. Ukazując dziecku otaczający świat
dźwięków kształtujemy u naszych pociech wyobraźnię,
a tym samym wrażliwego odbiorcę, który z czasem może się stać osobowością
kreatywną. Wsłuchiwanie się w różne dźwięki, ubogacanie kontaktem głosowym,
śpiewanie dziecka, zabawy ze śpiewem i tańcem poszerzają doświadczenia
słuchowe. Przeżycia związane z odbiorem muzyki mają duży wpływ na rozwój emocjonalny
i estetyczny. Słuchanie muzyki pobudza koncentrację uwagę, pamięć muzyczną i
pozamuzyczną. Uczy logicznego myślenia i mowy. Pobudza także fantazję muzyczną
bez której niemożliwe by się stało jej zrozumienie.Wykonywanie
muzykiszczególnie ćwiczy i wspomaga zmysły, prowadząc do współdziałania
pomiędzy słyszeniem, widzeniem i dotykiem. Ogromny wpływ ma również muzyka na
rozwój osobowości dziecka. Niezaprzeczalne są także wychowawcze jej aspekty.
Do wartości wychowawczych muzykimożna
zaliczyć: kształtowanie kultury muzycznej, doskonalenie
smaku, rozwijanie umiejętności słuchania, rozumienie własnej psychiki,
obyczajów, warunków życia, rozbudzanie zainteresowań i sympatii do ludzi,
kształtowanie umiejętności wypowiadania się, odczuwanie piękna, odziaływanie na
dyspozycję dziecka do pracy, oraz na pamięć, rozwijanie poczucia więzi grupowej
i samodzielności itp. Poprzez kontakt z muzyką rozwijają się u dziecka dodatnie
cechy charakteru, zdolności poznawcze, a cała osobowość kształtowana jest
harmonijnie i wielostronnie. Kontaktz muzyką umożliwia rozwój pełni
człowieczeństwa, a ponadto pobudza i rozwija różnorodne zdolności umysłowe,
uczuciowe i praktyczne.
Celem
edukacji muzycznej jest doprowadzenie do poczucia własnej wartości, wyzwalanie
wiary we własne możliwości, a przede wszystkim doprowadzenie do umiejętności
samodzielnego, twórczego działania. Bardzo ważne jest, aby przeżycia związane z
odbiorem muzyki stały się źródłem i inspiracją do wspólnej zabawy i życia z
muzyką .Ważne jest pokazanie dzieciom wartości i przyjemności jakie niesie ze
sobą obcowanie z nią. Dzięki niej jest ono aktywne i twórcze.
Ukształtowanie
zainteresowań muzycznych w decydującym stopniu zależy od środowiska domowego.
Szczególną rolę odgrywa tu aktywne zajmowanie się muzyką przez najbliższe
otoczenie dziecka, to znaczy gra na instrumencie muzycznym, udział w chórze,
uczęszczanie na koncerty muzyczne itp. Brak sprzyjających warunków najpierw w
domu, a potem w szkole sprawia, że dzieci mają często obojętny stosunek do
muzyki. Należy pamiętać, że dziecko nigdy nie jest zbyt małe na kontakty z muzyką.
Stałe obcowanie z nią, zwłaszcza śpiewem od pierwszych dni życia jest szansą by
nauczyć je kochać muzykę.
Monika
Kucab
Bibliografia:
Alina
Górniok-Naglik: Muzyka, a rozwój małego
dziecka. [W:]”Dziecko w świecie muzyki”
Praca zbiorowa
pod red. B. Dymary, Kraków 2000, Oficyna Wydawnicza „Impuls”
|