Prawa
Dziecka w przedszkolu
Przedszkole
jest jedną z pierwszych instytucji, z jaką styka się małe dziecko i właśnie w
niej muszą być przestrzegane Prawa Dziecka. Przedszkole ma ściśle określoną
organizację w statucie przedszkola, w którym musi być uwzględniona
Konwencja o prawach dziecka. Nauczyciele przedszkola w myśl Konwencji zapoznają
się z sytuacją bytową dziecka, by w przypadku zaistniałych nieprawidłowości
mogli pomóc dziecku. Obserwują zachowanie i reakcje dziecka, wysłuchują jego
zwierzeń i odpowiednio reagują w przypadku stwierdzenia znęcania się nad
dzieckiem. Nauczyciele wychowania przedszkolnego prowadzą indywidualny tok
nauczania z dzieckiem zdolnym, wspólnie z rodzicami wypracowują najlepsze drogi
stymulacji rozwoju dziecka, w razie zaistnienia konieczności kierują dziecko do
Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, tylko po uprzednim uzyskaniu zgody
rodziców.
Dzieci
w przedszkolu mają swobodę wypowiadania własnych myśli, formułowania własnych ocen
i wyciągania wniosków z przeżytych doświadczeń i obserwacji, w formie ustnej,
pisemnej i artystycznej, otrzymują informacje na nurtujące pytania. W trakcie
pobytu dziecka w przedszkolu realizowane są zajęcia umożliwiające dzieciom
swobodny i nieograniczony dostęp do kultury (spotkania teatralne, program
edukacji plastycznej, koncerty muzyki poważnej, spotkania z folklorem itp.).
Propozycje kulturalne stają się nadbudową programu edukacyjnego, uczą
wnikliwego patrzenia na otaczający świat, przyczyniają się do rozwoju osobowego
i duchowego dziecka. W trakcie zajęć gimnastycznych prowadzone są ćwiczenia
korekcyjne zapobiegające niekorzystnym zmianom chorobowym dzieci, zwraca się
uwagę na stan zdrowia i kondycję fizyczną dzieci. Odpowiednio zaplanowany rozkład
dnia w przedszkolu uwzględnia wypoczynek, przestrzega higieny umysłowej, a
organizowane wycieczki i zajęcia sportowe na świeżym powietrzu są najlepszą
formą aktywnego wypoczynku.
Dzieci
w przedszkolu wchodzą w swój pierwszy społeczny świat, uczą się tutaj norm i
zasad współżycia w grupie oraz dostosowywania się do ustalonych reguł, a
jednocześnie ma okazję podczas stwarzanych sytuacji stać się świadome swoich
praw.
Nauczyciele
przedszkoli, szkół ponoszą odpowiedzialność za przyszłe losy swoich wychowanków.
Wyposażając dzieci w odpowiednie umiejętności, wiedzę oraz postawy, już od
najmłodszych lat uświadamiają im, jak ważne są prawa dziecka, dlaczego powinny
być przestrzegane i chronione. Im wcześniej dziecko się styka z takimi
wartościami jak: sprawiedliwość, tolerancja, poszanowanie godności i wolności
innych tym łatwiej podlega procesowi socjalizacji. Uczenie poszanowania praw
innych i radzenia sobie w sytuacjach naruszania praw własnych, jest elementem
wychowania przygotowującego do życia w społeczeństwie demokratycznym.
Dziecko
w wieku przedszkolnym to wrażliwy, podatny na wpływy młody człowiek. Niewiele
jeszcze wie o świecie, nie potrafi sam zadbać o siebie, wymaga ciągłej uwagi i
pomocy. Potrzebuje, rodziców, opiekunów, potrzebuje wielu innych ludzi.
Naturalne wydaje się, że to oni zaspokajają wszystkie jego potrzeby i są
"strażnikami" przysługujących mu praw. Jednak zanim dziecko uświadomi
sobie istnienie swoich praw, a także nauczy się je egzekwować, nauczyciel
przedszkolny może być osobą stojącą po jego stronie i w ekstremalnej sytuacji
chroniącą, gdy jest krzywdzone poza przedszkolem. Wychowawcy spędzają z
dzieckiem dużo czasu. Znają je i mogą wesprzeć w trudnych sytuacjach. Z
pewnością świadomy praw dziecka nauczyciel jest w stanie swoimi oddziaływaniami
wyposażyć dziecko w umiejętności, które pomogą mu żyć w świecie wydającym się
czasami moralnie niejednoznacznym i radzić sobie z sytuacjami trudnymi.
Pracując
w przedszkolu powinniśmy zawsze pamiętać o dziecku i być po jego stronie,
respektować jego prawa i -gdy to konieczne kontrolować respektowanie ich przez
rodziców. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i
opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, a
także szanowania godności osobistej ucznia
Janusz
Korczak wspaniały obserwator dziecka oraz nieugięty obrońca jego praw jako
człowieka wymienia zasadnicze:
Prawo
do szacunku
Prawo
do niewiedzy
Prawo
do niepowodzeń i łez
Prawo
do upadków
Prawo
do własności
Prawo
do tajemnicy
Prawo
do radości
Prawo
do wypowiadania swoich myśli i uczuć
Prawo
do dnia dzisiejszego
Rodzicu!!!
szanuj
mnie, żebym szanowała innych
wybaczaj,
żebym umiała wybaczać
słuchaj,
żebym umiała słuchać
nie
bij, żebym nie biła
nie
poniżaj, żebym nie poniżała
rozmawiaj
ze mną, żebym umiała rozmawiać
nie
wyśmiewaj
nie
obrażaj
nie
lekceważ
kochaj
mnie, żebym umiała kochać
uczę
się życia od ciebie
Katarzyna Gromek
|